Mozaik Med

Cikkek

A szénhidrátok felszívódása

A szénhidrátok a diétázók első számú közellenségeként vannak kikiáltva, azonban a szervezet megfelelő működéséhez fogyasztásuk elengedhetetlen, sportolás esetén tudatosan ajánlott. Hiszen ezekkel tudjuk pótolni legjobban az elhasznált energiát.
A szénhidrátok két csoportba sorolhatóak felszívódásuk szerint: vannak lassú és gyors felszívódású szénhidrátok. A lassú felszívódású szénhidrátok lebontásához több időre és  energiára van szükség, mivel ezek nagyobb és összetettebb molekulák, mint a gyorsan felszívódó társaik. A lassú felszívódásnak köszönhetően a vércukorszintünk nem fog ugrásszerűen megemelkedni, majd hirtelen lecsökkenni, így nem törnek ránk hatalmas éhségrohamok. A fokozatosabb felszívódásnak hála energikusabbak leszünk a nap folyamán, emellett hosszabb teltségérezetet biztosítanak. Fogyasztásuk különösen a reggeli órákban javasolt. Ide tartozik minden feldolgozatlan szénhidrátforrás, mint például a teljes kiőrlésű kenyér, zabpehely, olajos magvak, zöldségek, gyümölcsök.

A gyors felszívódású szénhidrátok fogyasztását csak akkor javasoljuk, ha hirtelen energiapótlásra van szükség, például egy megerőltető edzés után. A gyorsfelszívódású szénhidrátok az edzést követő 30-40 percben szívódnak fel leghatékonyabban, így a raktárak feltöltését ekkorra időzítsük lehetőleg folyadék formájában. Ezzel jelentősen csökkentjük az izomfehérjék lebontását. Természetesen ezek mellet fontos a megfelelő fehérjebevitel, valamint kiemelt szerepe van a zsíroknak is.


Megosztás

Legutóbbi bejegyzéseink