Mozaik Med

Cikkek

Futóetikett – 5 pontban

Most kivételesen nem a futótechnikáról, a bemelegítésről, vagy a helyes légzésről lesz szó: vannak íratlan szabályok, melyeket, ha betartunk, jobb lesz. Mindenkinek. Nézzük, mik tartoznak – szerintünk – a futóetiketthez!

  1. Elhelyezkedés
    A legfontosabb talán az, hogy figyeljünk egymásra a futópályán. Ezt legkésőbb akkor megérti mindenki, amikor először idegesíti fel magát azon, hogy le kell térnie a pályáról, vagy lassítania szükséges a pályán várakozó, beszélgető, nevetgélő sporttársai (vagy mások) miatt. Persze előfordul, hogy kicsit bambábbak vagyunk, vagy a találkozás öröme eltereli a figyelmünket, de próbáljunk meg minden pályára lépés előtt (valamint sávváltás esetén) körülnézni.  Ide tartozik az is, hogy ha többen futunk együtt, ne foglaljuk el a futópályát teljes szélességében. Vagy ha mégis, különösen figyeljünk rá, hogy a mögülünk érkezőknek (a nagyon gyorsan futóknak is) időben utat adjunk, hogy ne törjön meg a ritmusuk.
  2. Futásirány, előzés
    Merre érdemes húzódni, ha előznek minket? Általában jobbra, mert a balra kanyarodó futókör a sztenderd, így ekkor épp a belső ívet hagyjuk meg gyorsabb társainknak. Viszont ezt az adott hely viszonyai befolyásolják. Figyeljünk arra is, hogy körpályán csak akkor fussunk a belső pályákon, ha időre (vagy elég gyorsan) futunk. Egyébként maradjunk inkább a külső íven.  Egy biztos: semmiképpen ne sértődjünk meg, ha ránk szólnak, hogy „Pálya!”. 3:30-as tempónál a legkedvesebb futónak sincs ideje udvariasan odébb küldeni minket. Menetiránnyal szembefutás? Csak haladóknak! Feltűnő, de nem modortalan. Annak ajánljuk is, aki egy adott helyen fut sokszor, így egy kicsit változatosabbá teszi az edzést. Kezdőként, ne lepődjünk meg ilyenkor egy-két grimaszon, de ez is inkább annak szól, hogy útban vagy. Tudjátok, mint a viccben az eltévedt sofőr: de szórakozott itt mindenki, csak én megyek jó irányba.
  3. Zenehallgatás
    Megosztja a futóközösséget a futás közbeni zenehallgatás kérdése. Az egyik tábor csak így tudja elképzelni edzéseit, míg a többiek nem is tartják igazi futónak, aki így sportol. Akárhogy is, nem szabad, hogy a zenehallgatás az egymásra figyelés (lásd fentebb) rovására menjen. Így a javaslat az, hogy legfeljebb az egyik fülünkben legyen a füles, mindkettőben semmiképpen. Ez a saját érdekünk is: nem csak azt kiabálhatják mögöttünk, hogy „Pálya!”, hanem bármi más figyelmeztetést pl. „Dől a fa!”. Sajnos egy segítségkérést is elmulaszthatunk így. Próbáljunk meg függetlenedni a zenétől, és időnként teljesen elhagyni: az edzésnek is jót fog tenni.
  4. Futás háziállattal
    Hasonló probléma a kutyás futás. Ha kedvencünkkel szeretnénk sportolni, elsődleges szempontnak akkor is azt kell tekintenünk, hogy ne zavarjuk a többi futót. Így kutyussal kerüljük a forgalmasabb futóhelyeket, az talán az állatnak is jobb. De itt is figyeljünk a többiekre: az nem elég, hogy amikor már rohan feléjük a kutyánk, akkor odakiáltunk, hogy „nem harap”! Gondoskodnunk kell róla, hogy kedvencünk semmilyen mértékben ne befolyásolja a többi sportoló edzését.
  5. Köszönés
    Mi a helyzet a köszönéssel? Ez talán a legnehezebb kérdés. Mert bár szép dolog, ha a futók összetartanak, de – szerencsére – a népszerűbb futókörökön már annyian sportolnak, hogy gyakorlatilag folyamatosan köszöngetnünk kéne. Ezen kívül figyelembe kell vennünk, hogy sokan éppen azért mennek ki futni, hogy teljesen kikapcsolhassanak, ezért magukkal foglalkoznak, nem pedig a szembejövőkkel. És akkor a 3:30-as társaságról még nem is beszéltünk: valószínűleg nekik sem a köszönés a legfontosabb az adott pillanatban, hanem például az elegendő oxigénmennyiség. Akkor mi legyen a javaslat? Ahol kevesebb futó van (akiket esetleg már „futólag” ismerünk is), köszönjünk nyugodtan, főleg ha azt látjuk, hogy nem az erős edzésüket végzik éppen. A gyorsabbaktól pedig értékeljük a legkisebb kézmozdulatot, biccentést, esetleg pislantást is!

Detti


Megosztás

Legutóbbi bejegyzéseink